Одним із завдань, що містить сертифікаційна робота з української мови, є редагування речень, у яких є граматичні помилки. Ось, наприклад, одне із завдань ЗНО-2017 (основна сесія).
Потребує редагування речення
А Щоб оглянути якнайбільше пам’ятних місць Харкова, заздалегідь знайдіть
та ознайомтеся з переліком екскурсій.
Б Під’їхавши до Кам’янця, ми побачили обриси середньовічного міста й почу-
ли шум сучасної автостради.
В У кожному екскурсійному бюро Львова з гостями міста працюють досвідче-
ні та комунікабельні гіди.
Г Екскурсоводи розкажуть про музеї Переяслава-Хмельницького німецькою,
польською та іспанською мовами.
Граматичну норму порушено у реченні, що містить однорідні присудки: "знайдіть
та ознайомтеся з переліком екскурсій". Правильний варіант: "знайдіть перелік екскурсій та ознайомтеся з ним."
Тому пропоную своїм одинадцятикласникам практичну вправу: редагування речень, що містять подібні та інші помилки. Матеріали беру з дописів, що можна зустріти на сторінках Інтернет-ресурсів. Отож, виправляємо граматичні помилки.
Відредагуйте речення.
1.А також зорієнтувала, які документи потрібно учням при реєстрації та під час проходження незалежного оцінювання. ( Коментар: документи потрібні або документи потрібно мати.)
2.День був справді насиченим, та позитивні емоції перекреслили втому. (Коментар: треба вжити не протиставний сполучник та (у значенні але), а зіставний сполучник а (не можна замінити протиставним але), оскільки в реченні поняття не протиставляються, а зіставляються.)
3. Мій клас з великою радістю почув про сьогоднішнє свято та з посмішками на обличчі почали обіймати один одного.
( Коментар: правильно побудувати складносурядне речення, у якому є дві граматичні основи: клас почув, діти почали обіймати. Однорідними присудки "почув" і " почали обіймати" бути не можуть, оскільки другий присудок граматично не пов'язаний з підметом"клас". Мій клас з великою радістю почув про сьогоднішнє свято, і з посмішками на обличчі діти почали обіймати один одного.
4.Тому ми змушені шукати білого та пухкого в іншій території рідної Батьківщини.
(Коментар: правильно вжити прийменник на - на іншій території. Або сказати " в іншому місці". Але не забуваймо: не на Україні, а в Україні!
Потребує редагування речення
А Щоб оглянути якнайбільше пам’ятних місць Харкова, заздалегідь знайдіть
та ознайомтеся з переліком екскурсій.
Б Під’їхавши до Кам’янця, ми побачили обриси середньовічного міста й почу-
ли шум сучасної автостради.
В У кожному екскурсійному бюро Львова з гостями міста працюють досвідче-
ні та комунікабельні гіди.
Г Екскурсоводи розкажуть про музеї Переяслава-Хмельницького німецькою,
польською та іспанською мовами.
Граматичну норму порушено у реченні, що містить однорідні присудки: "знайдіть
та ознайомтеся з переліком екскурсій". Правильний варіант: "знайдіть перелік екскурсій та ознайомтеся з ним."
Тому пропоную своїм одинадцятикласникам практичну вправу: редагування речень, що містять подібні та інші помилки. Матеріали беру з дописів, що можна зустріти на сторінках Інтернет-ресурсів. Отож, виправляємо граматичні помилки.
Відредагуйте речення.
1.А також зорієнтувала, які документи потрібно учням при реєстрації та під час проходження незалежного оцінювання. ( Коментар: документи потрібні або документи потрібно мати.)
2.День був справді насиченим, та позитивні емоції перекреслили втому. (Коментар: треба вжити не протиставний сполучник та (у значенні але), а зіставний сполучник а (не можна замінити протиставним але), оскільки в реченні поняття не протиставляються, а зіставляються.)
3. Мій клас з великою радістю почув про сьогоднішнє свято та з посмішками на обличчі почали обіймати один одного.
( Коментар: правильно побудувати складносурядне речення, у якому є дві граматичні основи: клас почув, діти почали обіймати. Однорідними присудки "почув" і " почали обіймати" бути не можуть, оскільки другий присудок граматично не пов'язаний з підметом"клас". Мій клас з великою радістю почув про сьогоднішнє свято, і з посмішками на обличчі діти почали обіймати один одного.
4.Тому ми змушені шукати білого та пухкого в іншій території рідної Батьківщини.
(Коментар: правильно вжити прийменник на - на іншій території. Або сказати " в іншому місці". Але не забуваймо: не на Україні, а в Україні!
5.Міжнародний день обіймів святкують 21 січня всі ті, хто хоче подарувати ото-чуючим частинку тепла та доброти за допомогою обіймів. (Коментар: активні дієприкметники теперішнього часу вживаємо рідко. Замість них використовуємо описові форми: який говорить, а не говорячий; який протікає, а не протікаючий; який оточує, а не оточуючі.)
Замініть кальку оточуючий на один з варіантів: навколишній, довколишній; той, що оточує; присутні, близькі, прибічники; (світ) довкілля; (люди) оточення.
НЕПРАВИЛЬНО | ПРАВИЛЬНО |
---|---|
Оточуючий світ здавався дівчині прекрасним. | Навколишній світ здавався дівчині прекрасним. |
Усі оточуючі дивилися на мене. | Усі присутні дивилися на мене. |
Це негативно впливає на оточуюче середовище. | Це негативно впливає на довкілля. |
Ми сподіваємося на допомогу оточуючих. | Ми сподіваємося на допомогу тих, хто нас оточує. |
Він втомився від усього оточуючого. | Він втомився від усього, що його оточувало. |
Він мав постійний конфлікт з оточуючими. | Він мав постійний конфлікт з оточенням. |
Комментариев нет:
Отправить комментарий