воскресенье, 27 января 2019 г.

Практичні вправи. Редагування речень

  Одним із завдань, що містить сертифікаційна робота з української мови, є редагування речень, у яких є граматичні помилки. Ось, наприклад, одне із завдань ЗНО-2017 (основна сесія).


Потребує редагування речення
А Щоб оглянути якнайбільше пам’ятних місць Харкова, заздалегідь знайдіть
та ознайомтеся з переліком екскурсій.

Б Під’їхавши до Кам’янця, ми побачили обриси середньовічного міста й почу-
ли шум сучасної автостради.

В У кожному екскурсійному бюро Львова з гостями міста працюють досвідче-
ні та комунікабельні гіди.

Г Екскурсоводи розкажуть про музеї Переяслава-Хмельницького німецькою,
польською та іспанською мовами.

Граматичну норму  порушено у реченні, що містить однорідні присудки: "знайдіть
та ознайомтеся з переліком екскурсій". Правильний варіант: "знайдіть перелік екскурсій та ознайомтеся з ним."


 Тому пропоную своїм одинадцятикласникам практичну вправу: редагування речень, що містять подібні та інші  помилки. Матеріали беру з   дописів, що можна зустріти  на сторінках Інтернет-ресурсів. Отож, виправляємо граматичні помилки.


Відредагуйте речення.

 1.А також зорієнтувала, які документи потрібно учням при реєстрації та під час проходження незалежного  оцінювання. ( Коментар: документи потрібні або документи потрібно мати.)

2.День був справді насиченим, та позитивні емоції перекреслили втому. (Коментар: треба вжити не протиставний сполучник та (у значенні але), а зіставний сполучник а (не можна замінити протиставним але), оскільки в реченні поняття не протиставляються, а зіставляються.)

3. Мій клас з великою радістю почув про сьогоднішнє свято та з   посмішками на обличчі почали обіймати один одного. 
( Коментар: правильно побудувати складносурядне речення, у якому є дві граматичні основи: клас почув, діти почали обіймати.  Однорідними присудки "почув" і " почали обіймати" бути не можуть, оскільки другий присудок граматично не пов'язаний з підметом"клас".  Мій клас з великою радістю почув про сьогоднішнє свято, і з   посмішками на обличчі діти почали обіймати один одного.

4.Тому ми змушені шукати білого та пухкого в іншій території рідної Батьківщини. 
(Коментар: правильно вжити прийменник на  - на іншій території.                                       Або  сказати  " в іншому місці". Але не забуваймо: не на Україні, а в Україні!


5.Міжнародний день обіймів святкують 21 січня всі тіхто хоче подарувати ото-чуючим  частинку тепла та доброти за допомогою обіймів. (Коментар: активні дієприкметники теперішнього часу вживаємо рідко. Замість них використовуємо описові форми: який говорить, а не говорячий; який протікає, а не протікаючий; який оточує, а не оточуючі.)

Замініть кальку оточуючий на один з варіантів: навколишній, довколишній; той, що оточує; присутні, близькі, прибічники; (світ) довкілля; (люди) оточення.



НЕПРАВИЛЬНОПРАВИЛЬНО
Оточуючий світ здавався  дівчині прекрасним.Навколишній світ здавався дівчині прекрасним.
Усі оточуючі дивилися на мене.Усі присутні дивилися на мене.
Це негативно впливає на оточуюче середовище.Це негативно впливає на довкілля.
Ми сподіваємося на допомогу оточуючих.Ми сподіваємося на допомогу тих,
хто нас оточує.


Він втомився від усього оточуючого.Він втомився від усього, що його оточувало.
Він мав постійний конфлікт з оточуючими.Він мав постійний конфлікт з
оточенням.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Диктант за ІІ семестр для 5 класу Ранок у лісі